Създадено на 08.10.2024 г.

При различни ситуации в България може да Ви се наложи да доказвате Вашето семейно положение (дали имате сключен брак, деца), че имате/нямате роднинска връзка с някого - например при наследяване, покупка на имоти, сключване на брак и др. В такива случаи може да Ви се наложи да представите официални документи, издадени от българските власти, когато те имат нужната информация в регистрите си. В тази статия ще разгледаме някои от тези документи, с които се установяват семейни връзки в България. СПисъкът не е изчерпателен. 

Важно! Такива удостоверения може да си издадете, ако сте български гражданин или сте чужденец или лице без гражданство, които имат разрешения за дългосрочно или постоянно пребиваване в България или имате бежански или хуманитарен статут. 

Удостоверение за семейно положение 

Това удостоверение дава информация за това кои са Вашите съпруг/съпруга и деца. Такъв документ може да Ви трябва при закупуване на имот или автомобил, или ако искате да сключите брак и трябва да докажете, че нямате друг сключен действащ брак към момента. 

За целта Ви трябват следните документи:

  • Искане за издаване на удостоверението (образец може да намерите тук);
  • Документ за платена такса - таксата се определя от всяка община, но по принцип е между 5 и 10 лева
  • Ако друго лице пуска документите вместо Вас, трябва да представи нотариално заверено пълномощно или съдебен акт, с който да докаже, че Ви представлява и има право да кандидатства от Ваше име.

Документите се подават в службата по гражданска регистрация (ГРАО) на общината, в която живеете.  На този линк ще намерите телефонните номера на съответните териториални звена за допълнителна информация. 

Удостоверение за наследници

Такова удостоверение може да Ви потрябва за за да си уредите правата като наследник след смъртта на Ваш близък при:

  • наследяване или прехвърляне на наследствен имот;
  • пенсии;
  • делба на имоти;
  • издаване на нотариален акт за собственост по обстоятелствена проверка, или тъй наречения констативен нотариален акт;
  • подаване на данъчна декларация за данък върху наследството, която трябва да подадете в 6 – месечен срок от отваряне на наследството. 

Искане за такова удостоверение се подава в общината по последния постоянен адрес по документ за самоличност на починалото лице. 

Документите, които трябва да подадете са следните:

  • Заявление по образец:
  • Документ за платена такса – отново таксата се определя от всяка община поотделно, но варира между 5 и 15 лева;
  • Ако друго лице подава документа вместо Вас, трябва да представи нотариално заверено пълномощно или съдебен акт.

При подаване може да ви поискат и да представите документ за самоличност (лична карта/паспорт).

За да издадете удостоверение за наследници, трябва на починалото лице вече да е бил съставен акт за смърт, номера на който се вписва в заявлението. 

Дори и само един наследник да поиска издаването на това удостоверение, то може да се ползва от всички, защото в него се посочват всички наследници. 

Удостоверение за родените от майката деца

Това удостоверение може да Ви е нужно, ако кандидатствате за социални/семейни помощи, свързани с децата Ви. Документите, които трябва да предоставите, са:

  • Заявление по образец, което може да видите тук;
  • Документ за платена такса - таксата и тук се определя от всяка община поотделно, но варира между 5 и 15 лева;
  • Ако друго лице пуска документите вместо Вас, трябва да представи нотариално заверено пълномощно или съдебен акт, с който да докаже, че Ви представлява и има право да кандидатства от Ваше име. 

Документите се подават в службата по гражданска регистрация (ГРАО) на общината, в която живеете.  На този линк ще намерите телефонните номера на съответните териториални звена за допълнителна информация. 

Удостоверение за снабдяване на чужд гражданин с документ за сключване на граждански брак в България

Това удостоверение Ви е нужно, ако сте чужденец и желаете да сключите граждански брак в България с лице, което е вписано в регистъра на населението в България. Документите, които се подават, са:

  • Искане за издаване на удостоверението, което може да намерите тук;
  • Документ за самоличност;
  • Документ за платена такса - всяка община определя таксата си, но тя варира между 10 и 20 лева;
  • Ако друго лице подава документа вместо Вас, трябва да представи нотариално заверено пълномощно или съдебен акт. 

Искането може да се подаде във всяка една община пред длъжностно лице по гражданската регистрация в България. На този линк ще намерите телефонните номера на съответните териториални звена за допълнителна информация. 

Удостоверение за родствени връзки

За разлика от удостоверението за семейно положение това удостоверение дава информация за по-широк кръг от роднини различни от съпрузи и деца. То може да Ви е полезно ако искате да разберете кои са Вашите роднини, а и да установите дали не сте наследник на някого. За получаване на такова удостоверение трябва да подадете следните документи: 

  • Заявление по образец (което може да свалите от тук); 
  • Документ за самоличност (лична карта, паспорт);
  • Документи за гражданско състояние, които доказват родство (примерно акт за раждане, акт за сключен брак, смъртен акт), ако няма данни за лицето в регистъра на населението на България;
  • Документ за платена такса – таксата се определя от всяка община, но по принцип е от 4 до 10 лева;
  • Ако друго лице подава документа вместо Вас, трябва да представи нотариално заверено пълномощно или съдебен акт.

Документите се подават в службата по гражданска регистрация (ГРАО) на общината, в която живеете.  На този линк ще намерите телефонните номера на съответните териториални звена за допълнителна информация.

Онлайн заявяване на удостоверенията

Издаването на гореизброените удостоверения можете да заявите и онлайн чрез:

Повече за електронното заявяване на услугите може да прочетете на следните линкове:

Легализиране на чуждестранен документ

Ако документът Ви е издаден от чуждестранни власти и искате да го ползвате пред българските власти, може да прочетете повече за легализирането му в тази статия:

Легализиране на документи и признаване на квалификации